مدیر منابع انسانی کیست؟

با توجه به مطالب فوق طبیعی است که مسائل انسانی سازمانها در هر قالب سازمانی قرار گیرد (اموراداری،کارگزینی و خدمات،امورکارکنان،امور نیروی انسانی و . . . )عملاً جزو حوزه های سازمانها بوده و عملاً وجود دارد .برای جمع وظایف در این زمینه و بیان جایگاه ممتاز این وظایف، عنوان " مدیریت منابع انسانی" از همه عناوین ارجح تر و گویاتر است بشرطی که حوزه آن بصورت علمی ، کامل و جامع تعریف و دارای جایگاه سازمانی ممتاز گردد .مدیرمنابع انسانی کسی است که بر وظایف عملیاتی و ستادی خوددر این زمینه علاوه بر وظایف مدیریتی اشراف کامل داشته باشد و به نقش های مدیر منابع انسانی وقوف کامل داشته باشد . در آنصورت شخصیت برجسته و ممتاز سازمان ها و بازوی مدیریت تلقی می گردد .

سوال

چرا سازمانهای ما شاهد مدیران منابع انسانی مورد انتظار نیستند و چرا مدیریت منابع انسانی در ساختارهای سازمانی ما مصداق نمی یابد ؟

برا ساس مطالعه، تجارب بدست آمده و بحث با متخصصین دا نشگاهی وا فراد با تجربه، مشا هدات و روندهای جاری ممکن است هرکدام از موارد ذیل در این زمینه قا بل طرح باشد :

1-   مشکل نگرش مدیران: بعلت عدم شناخت جایگاه و حوزه های مدیریت منابع انسانی توسط مدیرانی که دارای اطلاعات کافی در این زمینه نیستند ، هنوزنگرشی سنتی نسبت به حوزه منابع انسانی دارند .

2-   ناکارآمدی متصدیان منابع انسانی: متاسفانه بعلت عدم تبیین جایگاه و حساسیت این عنوان و فقدان دیدگاههایی که آنرا بعنوان متخصص ممتاز و مورد نیاز بدانند ،منجر به پذیرش آسان و جسورانه داوطلبان این مشاغل گردیده است .لذا فقدان آگاهی نسبت به وظایف و نقش های مدیریت منابع انسانی ، منجر به برخورد سلیقه ای و غیر علمی و آزمون و خطاگردیده است.

3-   محدودیت کارراهه سازمانی (مسیر شغلی):  بدلیل محدود بودن مسیرهای ارتقا در مدیریت منابع انسانی و راحت بودن جایگزینی مدیران(باتوجه به مواردفوق) ،احساس دائمی عدم امنیت شغلی، مدیران ضعیف این بخش را فراگرفته وآنانرا بعنوان ابزاری برای رضایت مدیریت ،حذف عملکردکارشناسانه وعدم ایفای نقش های مدیریت منابع انسانی درسازمان تبدیل نموده تاصرفا" بهای حفظ جایگاه سازمانی خود را تضمین نمایندکه البته درغالب اوقات نتیجه عکس آنرا دربرداشته است.

4-   چالشی بودن شغل مدیریت منابع انسانی : بعلت موارد ذکر شده و همچنین طبیعت پیچیده رفتارهای انسانی، کاراین حوزه وبالاخص در سازمانهای ما ،این جایگاه سازمانی را به پر چالش ترین شغل تلقی نموده است .

5-   فقدان وعدم شناسایی مدیران توانمند: این موضوع در زمینه مدیریت منابع انسانی منجر به کندی یا عدم تحقق جایگاه جامع مدیریت منابع انسانی ،گردیده است . بعبارتی وقتی آدم های بزرگی به هر علتی برای تصدی جایگاه وسیع منابع انسانی در دسترس نباشد  ،سازمانهای کوچکتری  در حد قابلیت آدمها ( بطور ناخواسته) ایجاد میشود،که جامعیت لازم را در این زمینه ندارد . این مسیر لازمه تغییرات و بستر سازی و تربیت مدیران منابع انسانی توجه شود .

مزید بر دلایل فوق دلایل بسیار دیگری میتوان به آن اضافه نمود که بسته به شرایط قابل کاهش یا افزایش هستند .

 ممتاز ترین ویژگی مدیران منابع انسانی

همانطور که از عنوان جایگاه مدیریت منابع انسانی بر می آید، موضوع آن حوزه انسانی است و مدیر منابع انسانی  به لحاظ وظایف ، نقش هاو مسئولیت های برخواسته از آن لازمست، نگرش انسان محور داشته باشد ،لذاداشتن یاگزینش مدیرانی غیر از این احیانا"منحصربه ارضای تفکرات ونگرشهای مدیرمافوق  گردیده وره آورد آن برای سازمان،اتلاف وقت و تضیع هویت جایگاه مدیریت منابع انسانی و تبدیل آن به عامل فشار بر  سازمان ونیروی انسانی وحتی مدیریت عالی است.