ویژگی های یک مشاور بازاریابی خوب
یک مشاور بازاریابی برای اجرای یک مشاوره ی صحیح چند تا اصل باید رعایت کنه :
1.بدترین کار تو مشاوره این که بدون اینکه از احساسات و تفکرات مراجع اگاهی داشته باشیم شروع به صحبت و رهنمود دادن کنیم یا به عبارتی مشاور بازاریابی شروع کننده ی صحبت باشه بنابراین مشاور بازاریابی خوب همیشه اول شنونده ی خوب
2.یک مشاور بازاریابی خوب آمادگی شنیدن هر مشکلی رو داره چون ما مردم ایران تا کاسه ی صبرمون لبریز نشه بفکر مشکل بازار نمی افتیم
3.یک مشاور بازاریابی خوب امادگی پذیرش هر فردی با هر نژاد و قومیتی رو داره مشاور بازاریابی خوب مراجع طرد نمی کنه چون معمولا مشاور بازاریابی یکی از آخرین پناهگاه های مراجع که اگه طرد بشه مشکلات زیادی ببار میاره
4.یک مشاور بازاریابی خوب ضمن آگاهی به تمام رویکردهای مشاوره ای برای مشکل بازاراز رویکرد التقاطی استفاده میکنه
5.مشاور بازاریابی خوب آگاه که مشکل بازار یک خیابان دو طرفست بین مراجع و مشاور بازاریابی برای همین اگر مراجع انگیزه ی هیچ کاری رو نداره اول رو مسائل انگیزشی او کار میکنه
6.مشاور بازاریابی باید از خواست اصلی مراجع برای مشکل بازار آگاه باشه و توی اون راستا قدم برداره
7.مشاور بازاریابی باید بتونه یک رابطه ی حسنه و تئام با اعتماد ایجاد کنه تا مراجع بدون هیچ اضطرابی مشکلاش بتونه راحت بگه
8.یک مشاور بازاریابی خوب دانش دایره المعارفی داره از فلسفه جامعه شناسی روانشناسی گرفته تا ادبیات و...چون بعضی وقت ها توی جلسه ی مشکل بازار این بحث ها مطرح میشه
9.مشاور بازاریابی خوب توان تشخیص افکار مخرب و داره و با اعتماد به نفس باید سعی در ازبین بردن اون ها کنه
10 مشاور بازاریابی نباید مراجع به خودش وابسته کنه به شکلی که دیگه نتونه استقلال بدست بیاره برا همین وقتی مراجع از مشاور بازاریابی تعریف میکنه باید بگیم درست که من کمک کردم ولی این شما بودی که مشکل حل کردی
11 مشاور بازاریابی خوب هیچ سوالی از روی کنجکاوی نباید بپرسه چون اگه بپرسه مراجع احساس میکنه مشاور بازاریابی کارش خوب بلد نیست
12 مشاور بازاریابی خوب باید توی خیلی حوزه ها خودش وارد بشه تا بتونه بهتر مراجع هایی که توی اون حوزه های خاص مشکل دارن رو درک کنه
15 مشاور بازاریابی خوب به مسائل جنبه ی ارزشی نمی ده و خوب بد براش معنی نداره
اینک در ادامه ویژگی های یک مشاور بازاریابی خوب ارائه می شود.
1- خودآگاهی
2- همدلی (خود را جای مراجع گذاشتن)
3- خلوص (بین گفتار و رفتارش هماهنگی باشد)
4- همخوانی (یکپارچگی)
5- احترام مثبت (پذیرش شرط اولیه خصوصاً از جانب مشاور)
6- توانایی ارتباط (توانایی در گوش دادن، پاسخ مثبت)
7- دانش
8- یکپارچگی و انسجام اخلاقی ( از لحاظ شخصیتی به ثبات رسیده باشد)
رفتارهای مؤثر و غیر مؤثر یک مشاور
رفتارهای غیر مؤثر |
رفتارهای مؤثر |
غیر کلامی |
کلامی |
قطع صحبت مراجع |
استفاده از کلمات قابل فهم |
نصیحت کردن |
برگشتن به عقب و تصریح گفتههای مراجع |
اندرز دادن |
تفسیرهای به موقع |
موعظه کردن |
خلاصه کردن گفتههای مراجع |
سرزنش کردن |
پاسخ دهی به پیام اصلی |
نیشخند زدن |
استفاده از تقویتهای کلامی (آها، هوم، متوجهم، بله) |
التماس کردن |
صدازدن مراجع به اسم کوچک یا ضمیر "تو" |
پاسخ به سؤالات شخصی دستور دادن، تقاضا کردن |
طرح سؤالات بخصوص ، سؤالاتی که با چرا شروع میشود |
تفسیر افراطی |
استفاده بجا و مناسب از شوخی برای کاستن از تنش مراجع |
نگرش ترحمآمیز |
برخورد محرمانه و غیر داورانه |
به کارگیری کلمات غیر قابل فهم بر دیگران |
افزودن درک بیشتر به گفتههای مراجع |
ویژگی های مشاور بازاریابی موفق
مقدمه
مشاوره، حرفهای است با ظرافت های خاص خود. با نادیده گرفتن این ظرافت ها مشاور بازاریابی در کار احساس درماندگی میکند . مشاور بازاریابی موفق نخست باید نسبت به شناخت خودش گام بردارد. شناسایی احساس ها، انگیزهها، رفتارها، نقاط ضعف و قوت مشاور بازاریابی به وی کمک میکند قدم به دنیای درون مراجع گذاشته و او را همراهی کند.
در ذیل کوشش بر این است پاره ای از این ظرافتها و نکته های مهم بیان شود و مورد بررسی قرار گیرد.
مشاور بازاریابی به عنوان یک فرد
مشاوران بازاریابی در رفتار شغلی خود براساس خصوصیت عمل میکنند.
- ویژگی های فردی
- دانش حرفه ای
- مهارت های خاص مشاوره
مهمترین ویژگی های فردی یک مشاور بازاریابی کارآمد عبارتند از:
1. مشاوران بازاریابی مؤثر تجربه های رفتاری و احساسی خود را میپذیرند: به عبارت دیگر مشاوران بازاریابی کارآمد واکنش های عاطفی شان را کنترل نمیکنند ، احساسات خود را به همان صورتی که هستند میپذیرند، به واکنشهای هیجانی خود آگاهند و رفتارشان را میتوانند کنترل کنند.
2. مشاوران بازاریابی کارآمد و اثر بخش ارزشها و باورهای خود را میشناسند .آنها با استفاده از نظام ارزشی خود،نقش با معنی برای زندگی خود مییابند و به راحتی میتوانند کنترل کنند.
3. مشاوران بازاریابی موثر قادرند با دیگران رابطهای گرم و عمیق و همدلانه ایجاد کنند.
4. مشاوران بازاریابی موثر مسئولیت شخصی رفتار خود را میپذیرند آنها به جای انکار خود و سرزنش دیگران به راحتی عدم موفقیت و ضعفهای خود را میپذیرند، این افراد انتقادپذیرند.
5. مشاوران بازاریابی موثر نقاب به چهره نمیزنند. خود را آن طور که هستند به دیگران نشان میدهند.
6. مشاوران بازاریابی موثر میتوانند هدف های قابل دسترسی را انتخاب کنند .آنها به تواناییها و مهارتهای خویش واقف هستند و از خود به همان اندازهای تواناییها و مهارتها انتظار دارند.
7. مشاوران بازاریابی موثر تجربههای همخوان دارند. آنها افزون بر اینکه افکار، احساسات ، رفتارها، ارزشها و انگیزههای خویش را میشناسند توانسته اند بین این جنبههای شخصیت خویش همخوانی ایجاد کنند. آنها با خودشان صداقت دارند.
8. مشاوران بازاریابی کارآمد و توانا نه تنها خود را آن گونه که هستند میپذیرند بلکه دیگران را نیز به همین شکل قبول دارند ، آنها نسبت به مراجعان توجه مثبت و نامشروط دارند و از هرگونه ارزشگذاری و قضاوت اندیشی نسبت به مراجعان اجتناب میکنند و نمیخواهند ارزشها و افکار و باورهای خودشان را به مراجع تحمیل کنند. به مراجع فرصت میدهند تا با ابراز افکار واحساساتشان ، خودشان را آن گونه که هستند تجربه کنند. آنها دنیا را چشمانداز مراجع میدانند و بدون هرگونه داوری صرفا به درک مراجع و شناخت او همان گونه که هست میپردازند . آنها بدون توجه به موقعیت و جایگاه مراجعان برای آنها بدون توجه به موقعیت و جایگاه مراجعان برای آنها ارزش و احترام انسانی قائلند.
یکی از مهمترین وظایف یک مشاور بازاریابی راز داری می باشد
یکی از مهمترین وظایف یک مشاور بازاریابی راز داری می باشد
فواید مشاوره بازاریابی
هر انسان بالغ و خردمندى به طور طبیعى در پى کمال و موفقیت و بالندگى بیشتر در زندگى بوده، همواره در تلاش است تا به هدف و آرزویى که در حیات دنیوى دارد نایل آید. از این رو، براى رسیدن به هدف آرمانى خود از هیچ کوششى فروگذار نکرده، سعى مى کند از تمام استعدادها و توانمندى هاى خود بهره گرفته تا به سر منزل مقصود برسد. اما بسیار اتفاق افتاده که به هدف خود نرسیده و از طى کردن مراتب کمال و پیشرفت باز مى ماند.
شاید بتوان علل و منشأ این ناکامى ها و شکست ها را در چند عامل خلاصه نمود:
الف. خطا و اشتباه بودن مسیرى که پیموده اند;
ب. روشن نبودن هدف و مقصود;
ج. عدم توجه به توانمندى ها;
د. انتخاب و گزینش معیارهاى نادرست;
همه این عوامل مى تواند ناشى از استبداد به رأى و خودمحورى فرد باشد و اینکه فرد خود را بى نیاز از همفکرى، تبادل نظر و مشورت با دیگران بداند.
روشن است که زندگى فراز و نشیب هاى فراوانى دارد و هر فردى به تنهایى قادر بر فهم، حل و رفع موانع و مشکلات زندگى نیستوتنهامى توان در سایه تعامل اندیشه و تضارب افکار و مشورت، سره را از ناسره جدا کرد.
اگر اندکى با تأمّل و دقت به پیرامون خود و حتى به گذشته انسان ها و سایر کشورها توجه کنیم، متوجه مى شویم که بیشتر اکتشافات، اختراعات و نظریه پردازى ها در عرصه هاى گوناگون، محصول هم اندیشى، تعامل و بهره گیرى از تجربه ها، ایده ها و نظریات دیگران بوده است. اگر قرار باشد هر فردى تنها به خودش متکى باشد
و هیچ گاه از تجارب و اندیشه دیگران بهره نگیرد، طبیعى است که به بالندگى و پیشرفت اندکى نائل نشود و به شکوفایى و ترقّى زیاد امیدوار نباشد. البته، روشن است که مراد از پیشرفت و بالندگى در زندگى پیشرفت در عرصه هاى مادى، معنوى،اخلاقى،اجتماعى،انسانى است.
معناى مشاوره بازاریابی
«مشاوره» و مشتقات آن از قبیل تشاور، مشورت و غیره به معناى استخراج رأى صحیح است. بدین معنا که انسان وقتى خودش درباره کار یا مسئله اى اطلاع درست و نظر صحیحى ندارد، به دیگرى مراجعه کند و از او نظر درست و محکم را بخواهد.1
در لغت نامه دهخدا واژه «مشاوره» چنین تعریف شده است:
ادامه مطلب ...
مقاله ای که در زیر مطالعه می کنید در نشریه "دانش تبلیغات" به چاپ رسیده است.
به نام خدا
مشاور بازاریابی و تبلیغات
مهندس علی خویه
www.khooyeh.com
مشاوره تحقیق آموزش و اجرای gmas. مدرس دانشگاه سخنران مشاور
محقق و مجری سیستم هاو برنامه های بازاریابی ارتباطات تبلیغات خلاقیت تجارت
و فروش - بیش از 10 سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 10 کتاب مرجع کاربردی و
تخصصی،عضو انجمن های ملی و بین المللی، ارایه بیش از 350000 نفر ساعت دوره
ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات
ملی و بین المللی، همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و
مشهور بین المللی، ارایه بیش از 100 ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش
از صد سمینار مختلف، سخنران برتر ده ها سمینار، مهمان و کارشناس برخی از
برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و .......
marketingmanagement.mihan
blog.com
marketingmanagement.persian
blog.ir
مولف کتاب سبک های تبلیغات( انتشارات رسا)
مولف کتاب تاکتیک ها و تکنیک های تبلیغات( انتشارات سیته)
مقدمه:
در کشورهای پیشرفته دنیا مشاوره و مشاوران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند بر طبق آمار در آلمان برای هر 13 نفر یک مشاور روانشناسی و برای هر شرکت به طور میانگین 3 مشاور تجاری وجود دارد ولی طبق برخی از آمار در کشور ما برای هر 25000 نفر یک مشاور روانشناسی و به طور میانگین برای هر 230 شرکت یک مشاور تجاری وجود دارد. در تجارت و در بازاریابی و تبلیغات کشور ما دو مشکل وجود دارد اول اینکه کمبود مشاور وجود دارد دوم اینکه مشاور حرفهای وجود ندارد در این مقاله کوتاه سعی شده است به طور خلاصه وظایف و ویژگی های یک مشاور به ویژه مشاور بازاریابی و تبلیغات توضیح داده شود.
مشاوران بازاریابی و تبلیغاتی یا بازاریابی و تبلیغات مشاوره ای:
برخی شرکت ها هنوز با سیستم و فرایند مشاوره بازاریابی و تبلیغاتی آشنا نشده اند برخی شرکت ها از مشاوره بازاریابی و تبلیغاتی استفاده می کنند و برخی دیگر از بازاریابی و تبلیغات مشاوره ای تفاوت بین این دو بسیار است شرکت های بزرک دنیا که کاملا با بازاریابی و تبلیغات آشنایی دارند ابتدا مشاور بازاریابی و تبلیغاتی استخدام می کنند و سپس بازاریابی و تبلیغات انجام می دهند اما در برخی شرکت هایی که آشنایی کاملی با بازاریابی و تبلیغات ندارند مانند برخی از شرکت های ایرانی تصمیم بازاریابی و تبلیغاتی گرفته می شود و سپس دنبال مشاوره می گردند به سوالات زیر توجه کنید.
چرا بسیاری از افراد غیرحرفه ای خود را جای مشاور بازاریابی و تبلیغاتی جا می زنند؟وظایف یک مشاور بازاریابی و تبلیغاتی چیست؟چگونه می توان یک مشاور بازاریابی و تبلیغات خوب برای سازمان و شرکت در نظر گرفت؟آیا یک تیزرساز یا یک گرافیست می تواند یک مشاور بازاریابی و تبلیغاتی خوبی باشد؟یک مشاور بازاریابی و تبلیغاتی خوب بایدچه خصوصیاتی داشته باشد؟یک مشاور بازاریابی و تبلیغاتی خوب باید دارای چه توانایی هایی داشته باشد؟برای به کار گرفتن یک مشاور باید به چه نکاتی توجه کنیم؟آیا شرکت های بازاریابی و تبلیغاتی می توانند مشاور بازاریابی و تبلیغاتی خوبی باشند؟
مشاوران بازاریابی و تبلیغاتی در شرکتها و سازمانها کمک می کنند تا آرایش سخت افزارى، نرم افزارى و فکر افزاری ارتباطات بازاریابی تقویت شود و اهداف بازاریابی هر چه بیشتر با اهداف سازمانى همسو شود. این همسو شدن می تواند براى یکپارچه سازى منابع بازاریابی، تسهیل فرایندهاى بازاریابی، سهولت ارتباطات، خدمات، فروش، تولید و تجزیه تحلیل سازمان باشد.[1][1]
مشاور بازاریابی و تبلیغاتی
مشاور بازاریابی و تبلیغاتی کسی است که بینش و دانش وسیعی در بازاریابی و بازاریابی و تبلیغات داشته باشد و با توجه به تخصص ها و دانش های مرتبط با بازاریابی و تبلیغات مانند روابط عمومی، ارتباطات، اقتصاد، جامعه شناسی، ادبیات، فلسفه، زبانشناسی، روانشناسی و بازاریابی بتواند برای برنامه ارتباطات بازاریابی شرکت به ویژه کمپین بازاریابی و تبلیغاتی آن تصمیم سازی، تصمیم گیری و برنامه ریزی کند.
انواع مشاوران در پروژه های بازاریابی و تبلیغات
1- مشاوران پیشبرنده: مشاورانی هستند که به فکر پیش برد پروژه های بازاریابی و تبلیغاتی با تحقیق، توسعه و ارایه راهکارهای خلاقانه هستند. این مشاوران سعی در کشف فرصت های رسانه ای و مخاطبی در بازاریابی و تبلیغات هستند.
2- مشاوران مدافع: مشاوران مدافع مانند شرکت های مدافع در رقابت ها هستند و با توجه به پیشامد های محیط بازاریابی و تبلیغاتی به ویژه رقبا عکس العمل مناسبی را تدوین و اجرا می کنند.
3- مشاوران ترسیم گر: مشاورانی که سعی در برنامه ریزی های دقیق و آینده نگرانه برای پروژه های بازاریابی و تبلیغاتی و عوامل مرتبط با آن هستند را مشاوران ترسیم گر می گویند.
انواع مشاوران ازدیدگاههای دیگر:
در ادبیات مختلف سعی در تجزیه و تحلیل انواع مشاوران و مدیران می پردازند و همانطور که در مدیریت انواع مدیریت و تئوری های مختلفی نیز برای آن وجود دارد برای علم مشاوره و مشاوران نیز نظریه پردازان مختلف سعی کرده اند تا برای مشاوره نیز تقسیم بندی هایی داشته باشند که به برخی از آنها اشاره می شود.
برخی از نظریه پردازان مشاوران تجاری، مدیریتی و بازاریابی و تبلیغاتی را به دو گروه زیر تقسیم بندی می کنند.
الف)مشاوران سیستمی
نظریه سیستمی یک رشته مطالعات علمی است که در آن ساختار پدیدهها، وابستگی اجزا، روشها، معیارهای دایمی و موقتی، رابطههای درونی و بیرونی، تأثیرهای احتمالی و... مورد بررسی قرار میگیرند تا بتوانند اصول حاکم بر اجزا را بسنجند.
در تبلیغات نیز سیستم تبلیغاتی، ساختاری از پدیدههای علمی، هنری تکنولوژیکی و .. که با وابستگی اجزا، روشها، معیارهای دایمی و موقتی با رابطههای درونی و بیرونی، با تأثیرهای احتمالی بر روی ذهنها و فکرهای مخاطبان است. بر طبق دیدگاه برتلانفی میتوان گفت سیستمهای تبلیغاتی دارای چهار ویژگی هستند:
1- اجزای یک سیستم تبلیغاتی در یک کنش متقابل یا در تعامل با یکدیگر قرار دارند.
2- سیستمهای تبلیغاتی با محیط پیرامونی خود مانند فرهنگ اجتماع اقتصاد و سیاست رابطه داده و ستانده دارند. یعنی از محیط تأثیر میپذیرند و بر محیط تأثیر میگذارند. پس باید در امور تبلیغاتی خود تمامی عوامل محیطی تأثیر گذار را بررسی کرد.
3- سیستمهای تبلیغاتی گرایش به نظم دارند یعنی وجود هر نوع بینظمی در سیستم، موجب از بین رفتن آن میشود. در واقع نظم در یک سیستم چسبندگی یا پیوند بین عناصر سیستم را نشان میدهد.
4- سیستم تبلیغاتی گرایش به تعادل پویا دارد. یعنی نظم سیستم تبلیغاتی در یک قلمرو تعادلی است که میتواند شکل گیرد. این تعادل میتواند تصاعدی یا تنازلی باشد این تعادل باید در ارتباط با اثربخشی تبلیغات باشد.
سیستم تبلیغاتی در درون خود خرده سیستمها را نیز داراست که ممکن است ترکیب این خرده سیستمها، سیستمهای کلانی را تشکیل دهد. به هرحال رابطههای درونی اعضا، رابطههای محیطی، خرده سیستمها،شبکهها، درون دادها و بروندادها، موجب حرکت به سوی تکامل سیستم تبلیغاتی میشود و در این مسیر همسویی، همراهی، همفکری، همکاری و... راههای رسیدن به هدف را تسهیل میکند
1- مشاوران سیستمی مفهومی
2- مشاوران سیستمی عملیاتی
3- مشاوران سیستمی طبیعی و مصنوعی
4- مشاوران سیستمی باز و بسته
5- مشاوران سیستمی ثابت و متغیر
ب)مشاوران استراتژیکی:
1- مشاوران استراتژیکی الگوریتمی
2- مشاوران استراتژیکی آرمانگرا یا فراگرا
3- مشاوران استراتژیکی ارزیابگرا
4- مشاوران استراتژیکی محتواگرا
5- مشاوران استراتژیکی تحقیق گرا
6- مشاوران استراتژیک توسعه گرا
شاخص های مورد توجه در مشاورگیری با توجه به مدل گوکلن
گوکلن معیارهای زیر را در مشاورگیری برای امور تجاری ضروری می داند.
1- خلاقیت
2- انسجام
3- دانش
4- کاربردی و عملی
فرایند تصمیم گیری درباره مشاوران
برای به کارگیری و استخدام مشاور تبلیغات فرایند زیر می تواند دراین امر راهنمای خوبی برای شرکت ها و سازمان ها باشد
1- تشخیص مسائل و متغیرهای مشاوران
a. تجزیه و تحلیل متغیرهای انتخاب مشاور
i. علم ودانش
ii. تخصص
iii. زمان
iv. مکان
v. محیط
vi. اقتصاد
vii. حقوق و مزایا
viii. پشتیبانی
ix. اجرایی
x. روانی
xi. اجتماعی
xii. شخصیتی
xiii. فن آوری
xiv. فرهنگی و سیاسی
b. بررسی انتظارات مشاوران
i. سازمانی و غیرسازمان
ii. مادی و غیرمادی
2- تشخیص مشاوران مربوطه
a. مشاوران شناسی
i. سیستمی
ii. استراتژیکی
3- انتخاب بهترین مشاور
در تعیین شناخت مشاوران بازاریابی و تبلیغات به مسائل زیر توجه شود.
1- بررسی میزان تجانس و عدم تجانس فعالیت های مشاوران در زمینه بازاریابی و تبلیغات، برای نمونه برخی مشاوران بازاریابی و تبلیغاتی خوبی برای مواد غذایی هستند و برخی دیگر مشاوران خوبی برای صنعت
2- هماهنگی نقش و ادراک منابع شرکت مشاوره
3- در نظر گرفتن ارزیابی های ذهنی و عینی شرکت های مشاوره
4- لزوم توجه به پیش فرضهای مشاوران قبل از تصمیم و پیامدهای بعد از تصمیم
5- سرعت عمل مشاوره
6- ضرروت توجه به تنوع و رشد نیازهای سازمان به توجه به توانایی های مشاوران
7- کشش به علوم وتکنولوژی و توجه آنها به این موضوع در مشاوره
8- توجه به ارزشهای سازمان و مشاوران
9- نقش زیرگروههای مشاوران در ارایه مشاوره به سازمانها
مدلهای تصمیم گیری درباره مشاوران
1- مدل مختلط
2- مدل عقلایی و منطقی
3- مشارکتی
4- اثربخشی
5- برنامه ریزی شده
6- مدل اجتماهی
7- مدل تمرکز بر بازده
سه نقش مهم مشاوران در پروژه ها
1- نقش ارتباطی
2- نقش اطلاعاتی
3- نقش تصمیم گیری
متغیرهایی که در مدل «کاتس» برای مشاوره در نظر گرفته شده است.
کاتس موارد زیر را برای به کارگیری مشاوره و شرکت های مشاوره در امور بازرگانی وتجاری ضروری و مهم می داند.
1- مهارتها
a. فنی
b. انسانی
c. ادراکی
d. تشخیص و تجزیه و تحلیل
e. حل مساله
f. رایانه ای
2- رفتاری
a. ارزشی
b. شخصیتی
c. ادارک
d. طرزنگرش
e. انگیزش
3- توانایی
a. تحصیلات
b. تجربه
c. توان ذهنی
d. توان فیزیکی
e. جنسیت
f. سن
ارزیابی فردی مشاوران
1- توانایی عمومی
2- تجربه مرتبط با تخصص
3- تجربه در کار با تجهیزات
4- تجربه درکار در رابطه با محل کار
5- قدرت تطابق و تعادل ثابت
6- خود آگاهی
7- قدرت همکاری و هماهنگی
8- توانایی کلامی و غیر کلامی
عواملی که موفقیت یا شکست جلسات مشاوره را افزایش می دهد؟
1- پذیرش
2- اعتباردادن و تشکر کردن
3- تشویق دیگرن
4- احترام به عقاید وآرا
5- گشاده رویی
6- تمایل
7- اطلاعات داشتن
8- آگاهی
9- قابل استفاده بودن
10- اعتماد
11- شناخت دیدگاهها
12- تایید کردن
13- روایی و اعتبار مسائل
14- جامعیت
15- صداقت
16- همدلی
17- صبر
18- پذیرایی
19- شیوه مذاکره
20- انگیزه
21- تفکر
22- جز نگری
23- مدیریت زمان
24- علم و دانش و تخصص
شیوه های کار با مشاوران یا تهیه بودجه مشاوران
شرکت ها و سازمانها برای تهیه بودجه مشاوران از روشها و راهکاریها مختلفی استفاده می کنند که برخی از آنها در زیر آمده است شرکت ها و سازمانها می توانند یک یا چند روش را برای تهیه هزینه های مشاوران انتخاب کنند.
1- درصدی از فروش یا پورسانتی، در این روش با مشاوران قراردادی پورسانتی بسته می شود به این صورت که درصدی از فروش به مشاور تعلق گیرد.
2- تعاملی، در این روش با مشاوران به صورت تعاملی و در قبال عملیات و مشاوره های که می دهد مبالغی به صورت توافقی پرداخت می شود.
3- ساعتی، در این روش طبق قرارداد با توجه توانایی مهارت و تخصص ایشان مبالغی به صورت مشاوره ساعتی به ایشان پرداخت می شود.
4- روزانه، دراین روش به صورت روزانه به مشاوران مبالغی پرداخت می شود.
5- ماهانه، در این روش طبق قراردادی به مشاوران به صورت ماهانه مبالغی پرداخت می شود.
6- پلهای یا فرایندی، در این روش به مشاوران با توجه به مراحل کاری رو به پیشرفت به صورت تصاعدی مبالغی پرداخت می شود.
7- سهمی، در این روش با توجه به تلاش های مشاوران درصدی ازسهام شرکت به مشاوران تعلق می گیرد.
8- عملیاتی، در این نوع قراردها با مشاوران به این صورت که با توجه به مراحل عملیاتی مختلف یک پروژه به مشاوران مبالغی پرداختی می شود.
9- ریزپروژه ای، در این روش وقتی که پروژه به ریز پروژه های زیادی تقسیم شود سعی می شود هر ریز پروژه ای با توجه به تخصص هر مشاور بای ایشان مشورت شده و مبالغی نیز به آنها پرداخت شود.
هزینه- سود: دراین روش با توجه به هزینه هایی که مشاور برای پروژه پرداخت می کند مبالغی مازاد بر هزینه به مشاور پرداخت می شود